Fotoskola

Bli en bättre fotograf inom 10 minuter

Så, du vill bli fotograf? Fel, du ÄR en fotograf. Nu när vi har det ur vägen låt mig ge dig några råd som kommer hjälpa dig igång snabbare:

Spara ca 50 bilder som du, av en eller anledning, gillar på din telefon eller dator. Bäst är om du kan lägga ut dem bredvid varandra ungefär som ett kollage, så förslagsvis på en dator, men inte nödvändigtvis. Det viktiga är att du får ihop ett större antal bilder som du dras till. Nu till sak: VAD är det du dras till, fotografiskt? Är det bildspråket, tonaliteten, subjektet, formatet? Ser du något mönster? I så fall - Du kan just ha sparat in ett par års tid av att "hitta dig själv" som fotograf. Även om detta, precis som smaken, förändras lite över tid, är det min uppfattning att detta oftast är marginellt. Och du kan ju dessutom göra om övningen, den behöver faktiskt inte ens gälla fotografi! Lista 50 saker som ger dig liv: Vad borde du arbeta med? Hur borde du leva? Poängen här är att definiera sig själv en aning, vilket både är svårt men för många också även motigt att göra. Att sätta upp vad du vill skapa är att sätta upp när du lyckas och att sätta upp när du lyckas är indirekt att sätta upp när du misslyckas. Detta vill vi undermedvetet skydda oss själva ifrån. Det är också att fästa sig vid något, vilket särskilt för en kreativt lagd person, kan kännas som att kedja sig själv — Som en begränsning. Idén är dock att designa din karriär, inte att vara din egen tyrann. Så, även om det är motigt, är det mitt första och främsta råd och väldigt effektivt när det gäller att åstadkomma något, eller komma framåt ... Att veta vad som är framåt. En musiker har ofta en väldigt kristalliserad uppfattning av vilken musikalisk genre de associerar sig med. Varför skulle det inte vara detsamma för en fotograf? Även om de försörjer sig som anlitade musiker, för att ackompanjera någon annan, har det inget med deras egen musik, budskap eller personliga uttryck att göra.

Nästa sak som är viktigt att inse är att fotografi kräver både kreativitet och teknisk kunskap. Dessa två är INTE VARANDRAS MOTSATS, vilket jag ofta upplever att de framställs som. De är höger och vänster fot, oavsett vilket riktning du önskar gå åt. Din värld av möjligheter växer med din kunskap och din kunskap växer av din fiktiva värld. Det handlar inte om erfarenhet, eller år, vilket jag tycker är ett dåligt måttband på alla yrkesroller. Du kan fotografera i 20 år, men ha 1 års erfarenhet, bara 20 gånger. Sittandes på samma plats, utan ny inspiration, nya idéer, utanför din tid. Det skulle istället göra din erfarenhet till något negativt, eller hur? 20 år av inskränkt envishet. Exempelvis inom mitt arbete som utvecklare och designer; om jag saknar teknisk kunskap kring ett programspråk eller ramverk, trunkeras min förmåga att förverkliga en vision eller att nå ett mål, eftersom jag är begränsad till vad jag kan. Det blir ofta snabbt tydligt i samarbetsprojekt, när flera personer är inblandade, vilket tvingar fram motiveringar på vad som ska ses som konst eller design och vad som ska ses som teknik eller logik. Det finns enkla tips, eller "regler", värda att utgå från när du börjar fota, även om de alla kan brytas. Några exempel är tredjedelsregeln, ledande linjer, den raka horisonten eller andra symmetriregler. Stäng dessutom av automatläget och se till att du förstår relationen mellan bländare, slutare och ISO. Hur tråkigt du än tycker att det är, du kommer tycka det är desto roligare efteråt.

Köp en kamera som kan fotografera i RAW-format. Visst kan det vara så att du vill fotografera analogt; världens mest kända fotografier är antagligen uteslutande analoga, men för det skulle jag aldrig rekommendera någon att arbeta så längre. Jag skulle heller inte rekommendera dig att åka häst och vagn till jobbet eller programmera med penna och papper. Med RAW-formatet kan du editera datan i din fil dynamiskt, det innebär att du kan redigera den på ett icke-destruktivt sätt, utan att förvränga pixlar. Redigering är ett naturligt steg inom fotografi. Det är oftast bättre att sträva efter en neutral, lite plattare bild när du fotograferar, så har du mer data att arbeta med såväl i högdagarna som i skuggorna i efterhand (även om bilden är sämre som oredigerad än annars). Mitt tips är: När du fotograferar, lyft blicken och titta bortom kameran och alla inställningar för en stund. Hur upplever du platsen, vad får du för intryck? Ta med dig det hem och framhäv det i redigeringen. Intryck kan inte fångas i kameran, inte med en håv, eller något annat instrument. Du måste fånga det i dig själv för att sedan kommunicera det.

2020-08-20

BehanceLinkedInE-post

Marcus Kullman © 2020. Med ensamrätt.